”Good readers make good leaders”, sier et godt ordspråk. Og vi tror på at det stemmer: At der er veldig mye kunnskap og inspirasjon å hente i godt lesestoff. Kunnskap og inspirasjon som både kan flytte deg selv, og den bedriften eller organisasjonen som du er en del av.
Denne måned har vi funnet tre artikler, to fra INSEAD og en fra IMD, som vi synes det er spesielt interessant å dele med leserne våre:
Derfor bør du måle NPS
Det er ikke nok å oppfylle kundenes forventninger i dag. Du skal også være i stand til å overgå disse forventningene hvis du virkelig vil ha suksess. Glade kunder kommer kanskje tilbake, men det er bare de som er «spesielt begeistret» som vil anbefale produktet ditt eller serviceytelsen din til andre. Denne artikkelen fra INSEAD forklarer hvorfor begrepet «Net Promoter Score» (NPS) er en av de aller viktigste målingene du kan gjøre – uansett om du jobber for en mindre gründerbedrift eller en større veletablert bedrift:
Et par – to karrierer
Er det mulig for et par med hver sin karriere å få det «hele til å gå rundt»? Hva er det som går galt når det ikke fungerer? Og hva der det de mest fornøyde parrene med to parallelle karrierer gjør annerledes? Både individene selv og de organisasjonene de jobber for kan være med til å løse de utfordringene som par med to karrierer stå overfor:
Proteksjonisme – et rent onde?
I denne artikkelen hevder Stéphane Garelli, som er professor Emeritus ved IMD Business School, at proteksjonistiske land og ledere gjør store feiltrinn når de ikke forstår den globaliserte verden vi lever i – og forholder seg til denne. Artikkelforfatteren mener at vi bør kassere de proteksjonistiske attitydene og i langt høyere grad fokusere på felles verdiskapelse: